Noul terminal al Aeroportului Sabiha Gökçen poate functiona chiar si dupa un seism major
Recent inaugurat, noul terminal al Aeroportului International Sabiha Gökçen din Istanbul s-a deschis pe 31 octombrie in acest an si este acum cea mai mare cladire din lume ce poate rezista la un cutremur major.
Terminalul ramane functional dupa un seism de anvergura
Botezata dupa numele primului pilot de lupta de sex feminin din Turcia, noua structura de doua milioane de metri patrati este capabila sa reziste nu numai la un cutremur cu magnitudinea de 8,0 pe scara Richter, dar este conceputa sa ramana complet functionala ulterior. Acest lucru se datoreaza noii tehnologii de constructie seismica si simularilor computerizate avansate, care sunt capabile sa prezica modul in care o cladire va reactiona pentru a fi pastrata in siguranta.
Celebrul Instanbul este situat la confluenta a trei placi tectonice si este foarte probabil sa se confrunte cu un alt cutremur major in viitorul apropiat. Asta inseamna ca noile cladiri rezistente la cutremur ca aceasta sunt esentiale nu numai pentru salvarea de vieti, ci si pentru reducerea pagubelor inerente.
Mobilitatea terminalului atenueaza unda de soc a seismului
ARUP, o cunoscuta firma de arhitectura, lider de proiectare si inginerie durabila, este responsabila pentru proiectarea noului terminal al aeroportului. Pentru a rezista la cutremure masive, intreaga cladire trebuie izolata de sol si lasata sa se deplaseze intr-un mod care absoarbe undele de soc de energie. Noul terminal al aeroportului foloseste o noua tehnologie de constructie, denumita „izolatoare cu pendul triplu de frictiune”. Aceasta presupune echiparea cladirii cu dispozitive de izolare seismica, fabricate ca si sisteme de protectie impotriva cutremurelor. Atunci cand a fost inceput constructia terminalului, a fost prima cladire care a folosit dispozitivele de salvare a vietii dar, de atunci, multe facilitati si spitale din Turcia le includ in proiectele lor destinate eliminarii efectelor cutremurelor.
Noul dispozitiv de izolare ridica intreaga cladire de la sol si ajuta la amortizarea si incetinirea miscarilor cladirii odata cu miscarile seismice ale pamantului. Dispozitivele de izolare seismica mai vechi au fost mult mai costisitoare la fabricare si instalare, dar noul dispozitiv economiseste bani pe toate fronturile, facand mult mai facila construirea unei cladiri anti-seismice. Noul terminal al aeroportului foloseste 300 de asemenea dispozitive ce au fost instalate conform simularilor avansate pe computer, pentru a crea cea mai mare cladire din lume ce ofera siguranta maxima la cutremure majore.