COVID-19 ameninta industria de petrol si gaze
Cererea globala de petrol se confrunta la aceasta ora cu cea mai brusca si mai dramatica scadere din istorie si totul se datoreaza coronavirusului COVID-19.
COVID-19 a blocat economia Chinei
IHS Markit, un grup de analisti financiari cu sediul in Londra, care gazduieste in fiecare an o conferinta energetica majora (pe care au anulat-o recent din cauza coronavirusului), a publicat joi o alerta de cercetare cu privire la modul in care primul trimestru al anului 2020 trateaza evolutia petrolului pe plan mondial.
Se arata o schimbare serioasa pe piata globala. Raspandirea virusului COVID-19 (denumirea oficiala a coronavirusului) a oprit puternica economie chineza. Fiind cel mai mare importator mondial de petrol si gaze, China a trimis sectorul combustibililor fosili undeva pe un loc din coada listei de prioritati, loc ce ar putea sa se inrautateasca.
China a implementat carantine in numeroase locatii, fapt ce a incetinit circulatia atat a oamenilor, cat si a marfurilor. Asta pentru ca, fara deplasari rutiere, nu este nevoie sa se alimenteze masinile cu combustibil. Avand in vedere ca majoritatea companiilor aeriene isi anuleaza zborurile, nu mai este nevoie de combustibil tip kerosen. Analiza IHS Markit arata ca deplasarile comerciale ale pasagerilor pe cale rutiera, feroviara, aeriana sau pe apa au scazut in China cu 80% in februarie 2020, fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Economia mondiala depinde de consumul petrolului
Cererea mondiala de petrol pentru primul trimestru al anului 2020 va fi cu 3,8 milioane de barili de petrol pe zi mai mica decat in 2019, o reducere a cererii care este cea mai mare scadere trimestriala inregistrata vreodata. Si asta nu se datoreaza doar economiei Chinei aflate in stand-by. COVID-19 afecteaza, de asemenea, zone din Europa, Japonia, Coreea de Sud, Orientul Mijlociu si chiar America de Nord.
China a observat, de asemenea, cum emisiile sale de poluare atmosferica scad semnificativ din cauza acestei pauze in activitatea industriala si in transporturi. Iar utilizarea tot mai redusa de petrol este benefica pentru clima dar acest lucru nu este decisiv in ceea ce priveste reducerea poluarii cu carbon a aerului. COVID-19 a ucis peste 3.500 de oameni la nivel global cu aproape 100.000 de cazuri confirmate. Situatia atinge un nou nivel de urgenta in SUA, pe masura ce sunt descoperite mai multe cazuri ce ar putea avea un impact suplimentar asupra calatoriilor interne si internationale.
In acest sens, IHS Markit nu prevede revenirea pietei petrolului pentru exercitiul financiar din 2020. Se asteapta ca cererea sa fie mai mica decat a fost in 2019, chiar daca poate exista o recuperare in ultima jumatate a anului.
Intr-o lume ideala, petrolul nu ar trebui sa reflecte starea economiei. Lumea ar trebui sa se retraga din utilizarea combustibililor fosili ca parte a unei tranzitii simple si corecte. Altfel, economia – care este atat de dependenta de sectorul petrolului si gazelor – va avea de suferit. Si ceea ce vedem acum datorita crizei coronavirusului, poate fi exact ceea ce ar trebui sa incercam sa evitam atunci cand va avea loc epuizarea zacamintelor de petrol.